It’s all in the facade. Of het plan om een noord gerichte gevel te laten bloeien

Mijn  lijf tintelt en mijn maag gonst; er is iets in aantocht… de lente !

Tijd om te zaaien en te planten. Dit wordt de eerste voltijdse lente in  mijn nieuwe huis en buurt. Time to get real en die gevelplant waar ik al zo lang van spreek aan te planten, de koer op te kruiden en mijn toekomstige salaatjes en groetensoepen uit het volkstuintje alvast te laten ontkiemen.

First things first, planning is everything. Vandaag deel I: de gevel.

Mijn gevel heb ik in de winter in het groen gekaleid, nu tijd voor de real stuff. Obstakel numero uno, aanvragen van een vergunning… Indeed, Stad Gent moedigt het plaatsen van geveltuintjes aan, en geeft zelfs een bescheiden subsidie van 25 euro; Wel wordt verwacht dat er een dossier wordt ingediend, dat moet worden goedgekeurd door het schepencollege. Er wordt verwacht: een fotooke van de gevel, een schets van de inplanting en een lijst van de plantensoorten. Nie neuten, deze administratieve vereisten dwingen een mens om eens goed na te denken wat hij zal doen. 

Eerst dacht ik om op  de gevel een prachtige witte roos te laten klimmen. Bij nader inzien heeft een roos volop zon nodig, en is mijn gevel naar het Noorden gericht …. New plan dus, op zoek naar klimplanten die houden van l’ombre. In België ken ik een beperkt aantal kanalen om biologisch zaad en plantgoed te verkrijgen, dus het aanbod zal alvast mijn keuze bepalen. Eerst de site van Ecoflora doorzocht, in de sectie klimplanten staan vaak fotookes –which is nice voor een leek als ik. Jammer genoeg staat er niet bij hoeveel licht de plant nodig heeft. Oplossing : mijn gloednieuw prachtig Velt handboek vol lentevreugde op tafel uitgespreid om de standplaats van de selectie te bekijken. Uiteindelijk ben ik gevallen voor de Clematis alpina, de nederlandse naam klinkt nog mooier : ‘Alpenbosrank’ … de naam doet me denken aan een gracieuse Oost-Europese turnster, maar dit terzijde. Zo ziet ze eruit:

Deze ranke plant zal niet alleen blijven staan, in totaal zal ik 1.50 m op 30 cm ter beschikking hebben. Dus terug op zoektocht doorheen de site van Ecoflora, maar nu onder de sectie ‘Inheemse Wilde Planten. Deze tabel geeft wel de standplaats aan en de bloeiperiode. Geen onbelangrijke kennis om het tuintje optimaal te laten bloeien – kgeef toe in al mijn bevlogenheid niet direct aan gedacht.  Dus ga ik de tabel af en selecteer alle schaduw planten en pluk er de mooiste uit. Ziehier de selectie:

In Mei zal de Daslook bloeien (ook bijzonder lekker om pittige sausen te maken ), en het Bostulpjes of de Tulipa silvestris.  In Juni het Bosviooltje, oftewel de Viola Riviniana. Eveneens vanaf Juni zou de Bosaardbei bloeien, deze plant zal ook wel wat volume geven aan mijn tuintje, en vooral heerlijke kleine sappige aardbeitjes leveren. In September de Anemone Pamina oftewel de  roze Herfstanemoon. En verder nog de Eenbes of Paris Quadrifolia en de Wilde Akelei of de Aquilegia Vulgaris.

Binnen twee weken start de beplanting, ik hou mijn nog lichtgroene vingers alvast gekruist…

Leave a Reply

